Toespraak Marleen Slot - Gouden Kalveren Gala 2019

vrijdag, 4 oktober 2019

'Produceren is dag en nacht bezig zijn met het maken van de beste film,' zei producent Marleen Slot - tevens voorzitter van Filmproducenten Nederland - in haar dankwoord tijdens het Grolsch Gouden Kalveren Gala op het Nederlands Film Festival. De film 'Dirty God' die zij met regisseur Sacha Polak heeft gerealiseerd werd daar bekroond met het Gouden Kalf voor beste film, beste regie en beste muziek. Slot benadrukte het belang van vertrouwen en samenwerking om zo goed mogelijke films te realiseren. Ook vroeg ze de overheid om maatregelen om een beter en hoogwaardiger productieklimaat tot stand te brengen. Lees en bekijk haar toespraak hier.

Dankwoord door Marleen Slot,
uitgesproken na het winnen van het Gouden Kalf voor Beste Film 2019 voor Dirty God.

Ik ben echt heel blij en heel trots dat wij hier staan, met een Gouden Kalf voor beste film, voor onze film Dirty God. De competitie was dit jaar heel groot. Er zijn in 2019 steengoede films gemaakt in Nederland. Al mijn collega’s die genomineerd zijn: ik heb diep respect voor jullie. Maar ook films als Light as Feathers, De Libi en Retrospekt hebben mij dit jaar geraakt en hadden de prijs in mijn ogen net zo goed kunnen winnen. Dat bracht mij op de vraag: ‘Wat is nou de beste film?’ Is dat de film met de beste festivalselectie of de meeste bezoekers? Met de best geregisseerde actrice, of is het de best geproduceerde film?

Ik sta hier als de producent van de beste film van 2019, en ik wil graag wat zeggen over mijn vak.

Ik wil een goede producent zijn voor de regisseurs met wie ik werk. Ik wil de beste producent zijn. Dat betekent dat ik heel veel geef. Ik ben er altijd, ook als ik er niet ben. Ik leef mee, ik denk mee, ik voel mee, en ik lig heel veel nachten wakker van alle enorme financiële en productionele risico’s die ik als producent loop bij het maken van een film. Bij Dirty God werden we uit een club gezet waar we aan het filmen waren en ik dacht dat ik failliet zou gaan. Er brak een kraan, deze viel bijna bovenop onze geweldige hoofdrolspeelster Vicky Knight. Ik zat naast het zwembad waar we draaiden, en ik was zó bang dat ze onder de kraan zou liggen en dood zou zijn. Op dat soort momenten is het belangrijk dat je die film met elkaar aan het maken bent. Dat je je gesteund voelt door de mensen om je heen en dat je weet: ‘We hebben het nu heel moeilijk, maar we zijn iets heel bijzonders aan het maken. We doen dit voor de film.’

Alles voor de film. Altijd. Ik baarde mijn zoon tijdens de laatste loodjes van de financiering, ik ging de juridische jungle van de UK in tijdens mijn zwangerschapsverlof en begaf me borstkolvend door de eerste draaiperiode in Londen. Alles voor de film.

Ik wil ook alles voor de film. Ik wil alles doen om voor regisseurs, zoals Sacha Polak, de allerbeste omstandigheden te creëren. Dat is mijn vak en daar ben ik heel trots op. Sacha is een geweldig groot talent, dankzij haar is deze film de beste film. En zij is óók mijn beste vriendin, er is niets mooier dan met je beste vriendin de beste film maken.

Produceren is dag en nacht bezig zijn met het maken van de beste film.

Produceren is dag en nacht bezig zijn met het maken van de beste film. Dat doen we allemaal. Iedere producent, maar ook iedere regisseur, scenarist, ieder crewlid, iedere acteur. Iedereen wil de beste film maken. Dat lukt vaker niet dan wel. Een goede film maken is immers ontzettend moeilijk en vraagt het uiterste van de mensen die betrokken zijn. Daarom worden goede films gerealiseerd door een team van mensen die echt samen een film aan het maken zijn. In collectiviteit. Voor een optimaal werkende filmsector is het heel belangrijk dat we die collectiviteit nog verder uitbreiden.

Als de overheid de diverse en talrijke eindexploitanten van films en series in financieel opzicht duurzaam onderdeel laat worden van onze producties, door een systeem van heffingen en investeringsverplichtingen over de omzet, kunnen filmmakers op hun beurt – met behulp van deze financiële middelen – zorgen voor een beter en hoogwaardiger productieklimaat en een volwassener filmindustrie. We kunnen kortom nóg betere films gaan maken en ervoor zorgen dat de positie die we nu innemen op het wereldpodium niet verdwijnt en alleen maar groter en beter wordt.

Dank jullie wel.